Çoğu oyuncu oyun endüstrisi ve Apple arasındaki bağlantıyı keskin bir şekilde görmez. Apple, insanlar için Playstation’a sahip olan Sony ya da Xbox’ın geliştiricisi Microsoft gibi bir oyun firması değildir. Ama iPhone üreticisi Apple da App Store’da aldığı kararlar, getirdiği kurallarla oyun sektörüne oldukça etki etmekte. Şirket geçtiğimiz günlerde bir oyunu reddetmek ve kabul etmek için App Store onayları ile ilgili birkaç açıklama yaptı.
Reddetme Microsoft’un xCloud oyun uygulaması için geldi. Microsoft xCloud, Xbox’ın oldukça uzun süredir uğraştığı en önemli yazılım platformlarından biridir. xCloud oyuncuların buluttan canlı yayınlar yapmasına ve farklı cihazlardan oyunlar oynamasına imkan tanır. Sadece Xbox Game Pass Ultimate üyeliği ve iyi bir internet bağlantısı gerektiren xCloud kütüphanesinde bulunan yüksek özellikler gerektiren oyunları güçlü olmayan sistemlerde çalıştırabilirsiniz. Bir süredir ön izlemede olan xCloud önümüzdeki ay başlayacak. iOS için test aşamasında olan uygulamayı hayata geçirmek isteyen Microsoft, Apple engeline takıldı.
Onaylanan uygulama ise Facebook’un aylardır App Store pazarına sokmak adına uğraşlar verdiği, Apple ile müzakereler yürüttüğü Facebook Gaming uygulaması. Geçtiğimiz günlerde açıklanan bu olay, şirketin en temel iki özellikten biri olan oynanabilir mobil oyunlar kütüphanesini kaldırması ile onaylandı. Facebook COO’su Sherly Sandberg, geçtiğimiz günlerde New York Times’a yaptığı kısa açıklamada “Maalesef, bağımsız Facebook Gaming uygulamasında Apple’ın onayını almak için oyun işlevselliğini tamamen kaldırmak zorunda kaldık.” ifadelerini kullandı.
İçindekiler
Microsoft’tan Apple’a Sert Tepki
Microsoft ekibi, Apple ve oyun endüstrisi konusundaki tavırları için alışılmadık derecede agresif bir adım attı ve “Apple, kullanıcıları bulut oyunlarından ve Xbox Game Pass gibi oyun abonelik hizmetlerinden mahrum eden tek genel amaçlı platform. Ayrıca oyun içeriklerine koyduğu katı kurallarla içerikleri esnetiyorlar.” açıklamasında bulundu.
Microsoft 1,61 trilyon dolarlık bir şirket ve bu yazının onlar adına bir savunma olduğunu düşünmeyin. Ancak iOS dünyanın en büyük oyun platformu ve Apple CEO’su Tim Cook geçtiğimiz sene şirketin kendi oyun abonelik platformu olan Apple Arcade’i gururla tanıtmıştı. Apple genel olarak kendi hızında oynamayı seviyor ve aynı anda piyasaya çıkan bu oyun akışı platformları, onları oldukça sıkıntıya sokabilir.
Bulut oyun uygulamaları için Apple kurallarına aykırı görülen birkaç durum var. Ancak bu kurallar elbette sadece Apple tarafından yazılmış olan yönergelerdir. Apple tarafı ise; temel olarak belirli nedenlerle küratörlere sahip olduğunu ve bu gibi uygulama onaylamanın App Store deneyimini tehlikeye atan uygulamaları tek tek inceleyemeyecekleri anlamına geldiğini söyledi.
Bunun gerekli sebep olduğunu söylemek pek samimi gelmiyor. Çünkü şirket, tek tek içerik parçalarına onay damgalamadan App Store’da uzun süredir onaylı olan platformlara sahip. Apple, App Store’un en popüler kategorisi olan “Oyunlar” ile muhtemelen kendi gelirlerini yüksek seviyede tutup oyun endüstrisi konusunda daha fazla paya sahip olmak istiyor. CNBC’nin yaptığı analize göre şirket 2019 yılında App Store’dan 50 milyar dolarlık bir gelir elde etti.
xCloud gibi uygulamaların iOS desteği olmaması milyonlarca Apple müşterisini oldukça hayal kırıklığına uğratacak gibi duruyor. Diğer cihazlarda olan önemli bir uygulamanın kendi telefonunda olmadığını görmesi kullanıcı tarafından oldukça büyük bir problem. iPhone’da konsol oyunları oynamak kullanıcılar için önemli bir özellik yükseltmesi olacaktır.
Oyun Endüstrisi Artık Buluta Yöneliyor
Xbox Live yaklaşık olarak 90 milyon kullanıcıya sahip. Bu kullanıcıların önemli bir kısmı da iPhone sahibi. Oyun endüstrisi, kullanıcıları daha fazla oyun ve daha fazla Indie Hit keşfetmeye teşvik etmek için oyun abonelik ağları ve bulut teknolojisi üzerinde oyunlar etrafında istikrarlı bir şekilde hareket ediyor.
CEO Tim Cook, Zoom üzerinden yapılan bir toplantıda şirketin uygulama vitrininde algılanan rekabete aykırı davranış hakkında konuştu.
Bu konu hakkındaki en büyük problem Apple’ın kendi gelirini düşünmesi olabilir. Bu tarz uygulamaları kullanıcılar, Apple telefonlarından kullanmakta. Fakat bulut oyun platformlarında bulunan uygulama içi satın almalar Apple ekosistemine büyük bir tehdit oluşturabilecek gibi görünüyor.
App Store şu an için Android’de bulunan Nvidia Geforce ve Google Stadia gibi bulut oyun platformlarını desteklememekte. Bu iki platform da Microsoft’un vadettiği platformdan daha sınırlı.
Apple’ın oyun dünyasında sürücü koltuğunda oturması, endüstri adına olumlu bir etki olmaktan çok uzak. Apple genel olarak bir bekçi gibi hareket etti ancak gerçek biraz farklı. App Store’un politikaları sonucunda ortaya çıkan pek çok yenilik Apple için harikaydı ancak oyuncu dostu bir oyun endüstrisinin gelişimi açısından sorgulanabilir.
Oyun Geliştiricileriyle de Problemlere Sahip
App Store çok büyük bir ekosistemdir. Apple da buradaki gelirinden kırpmaya pek niyetli değil. iOS için oyun geliştirenlerin yakındığı en büyük konu ise Apple’ın uygulamalardan yaptığı kesinti. Apple, uygulamalar için yaklaşık %30’luk bir kesinti yapmakta. Geliştiriciler bu konu hakkında çok fazla itirazda bulundu fakat Apple bu konuda geri adım atmadı ve ilerleyen zamanlarda da atmayacağa benziyor.